Volg LIVE de eerste testdag van 2013 vanuit Jerez

Gepubliceerd op 05 Feb 2013 08:40
Het spel is op de wagen, het begin van het testseizoen is aangebroken. Deze week rijden de Formule 1-teams vier dagen in Jerez, te beginnen vandaag. Allemaal nieuwe auto's die debuteren, op de Williams na dan.

Voor Giedo van der Garde is het zijn eerste testdag als officiele racecoureur van Caterham. De CT03 is vers van de pers, vlak voor aanvang van de testdag gepresenteerd. Jenson Button komt in actie voor McLaren, Mark Webber neemt de eerste dag van de Red Bull Racing RB9 voor zijn rekening, bij Ferrari zal Felipe Massa de F138 de sporen geven, Lotus laat Romain Grosjean vandaag instappen en voor Mercedes test Nico Rosberg.

Zoals elk jaar houdt F1Today.net alles bij via de Live Update. Alle gebeurtenissen en de laatste foto's zijn hier te volgen.

SALE! Bestel je F1 merchandise met fikse kortingen!





Reacties (47)
marvin 05 Feb 2013 08:42
is er geen live stream?
TearItUp 05 Feb 2013 08:45
Ja cameramannen rond het hele circuit staan dagenlang de hele dag te filmen voor gratis streams op internet.....
 
Pazzie 05 Feb 2013 09:01
Heb je ook een link?
F1Today.nl 05 Feb 2013 09:19
Bedankt voor je reactie. Het artikel is nu aangepast met een link: http://www1.f1today.net/nl/live-update/.
 
Richardt. 05 Feb 2013 09:01
"Zoals elk jaar houdt F1Today.net alles bij via de Live Update. Alle gebeurtenissen en de laatste foto's zijn via de Live Update te volgen."

Misschien ben ik wat voorbarig, maar waar kan ik die live update vinden? Of wordt dit bericht telkens bijgehouden?
TearItUp 05 Feb 2013 09:12
Zie je die link HIER in de tekst, daar moet je op klikken.
F1Today.nl 05 Feb 2013 09:19
Bedankt voor je reactie. Het artikel is nu aangepast met een link: http://www1.f1today.net/nl/live-update/.
Richardt. 05 Feb 2013 09:31
@ tearitup, bij het schrijven van mijn bericht stond die er nog niet. Nu inmiddels wel ;)

@ F1Today, bedankt voor de link. Ziet er erg uitgebreid uit, daar ga ik veel plezier van hebben de komende dagen!
 
Pietje2013 05 Feb 2013 09:18
Alle medeforummers,

Fijne testen gewenst. Het seizoen begint nu echt.

Vorig jaar was er iemand met een link naar een online excel-bestand waar de stints/rondetijden bijgehouden werden. Indien iemand weer zo'n link heeft, gaarne delen met ons.
Snelle Eddy 05 Feb 2013 12:40
Jij ook veel plezier Pietje!
Snelle Eddy 05 Feb 2013 14:06
Haha, wat een censuur! Ik had nog meer in mijn bericht staan, zoals een connectie waar je om vroeg, maar ik wordt keihard gepiepeld hier.
Snelle Eddy 05 Feb 2013 14:07
Echt triest.
Snelle Eddy 05 Feb 2013 14:07
f 1 tests p u n t i n f o
Snelle Eddy 05 Feb 2013 14:08
Hoppeta!
TJ. 05 Feb 2013 14:50
@Snelle eddy. Dat had ik laatst ook! Werd gewoon de link en de uitleg bij de link uit mn bericht gehaald. Ik begrijp ook niet welke links er wel of niet worden geplaatst. Plaats het bericht dan helemaal niet...
Snelle Eddy 05 Feb 2013 15:12
Bizar toch? Ik snap het ook niet zo goed. Ze doen hier top werk met de site, het forum en nu ook live-updates, maar als wij zelf elkaar willen helpen dan mag dat niet. Beetje flauw.
Pietje2013 05 Feb 2013 15:19
Dank je Eddy, die bedoelde ik. Thanks.
 
Prietz0r 05 Feb 2013 09:18
Waarom is de track status 'rood' ? Terwijl er in de tekst niet staat dat er een code rood is gegeven ?
Jean Alesi 05 Feb 2013 09:44
Jenson Button stilgevallen met de McLaren, is het seizoen alvast in stijl begonnen ;-)
 
JV fan 05 Feb 2013 09:28
chassis nummers zijn fout :P een paar van 2007, 2011 en 2012 :P
 
babyShumi 05 Feb 2013 09:32
yeahhh het is weer begonnen

Vettel!!!
 
Pazzie 05 Feb 2013 09:33
is het ook live met BEELD te volgen? kan nergens een stream met beeld vinden.
 
Pazzie 05 Feb 2013 09:41
Hamilton zal nu wel smullen door te zien dat de mclaren nu al is stil gevallen :P jaja het zegt niks, maar vermakelijk is het wel! :D
Pietje2013 05 Feb 2013 10:27
Rosberg staat ook stil. Met rook....
Jean Alesi 05 Feb 2013 10:28
.....zijn ze bij McLaren weer aan 't smullen :-)
 
Richardt. 05 Feb 2013 10:08
Het wegslepen van de auto van Button duurde wat langer omdat monteurs de auto probeerden af te schermen.

Denken ze nu echt dat die fotografen gedurende vier testdagen niet genoeg foto's krijgen van zowel rijdende als stilstaande auto's?
TJ. 05 Feb 2013 10:15
Een foto van een wagen met 160 km/h levert geen goede gedetailleerde plaatjes op. Als zo'n wagen voor je neus stilstaat, heb je als fotograaf ruim de tijd om goed in te zoomen op opvallende details. Dat wil je als constructeur zoveel mogelijk beperken. Daarom staan er altijd van die mannetjes om de achtervleugels van Red Bull als de wagens op de grid staan.
Richardt. 05 Feb 2013 10:30
Uiteraard is dat een stuk lastiger. Maar vier dagen lang testen, dacht je dat er dan geen enkel moment was dat een fotograaf niet de mogelijkheid krijgt om detail foto's te maken?
plukjee92 05 Feb 2013 16:35
@ TJ een auto die wegrijdt uit de pitstraat wellicht.
 
Mr Marly 05 Feb 2013 10:26
Aangezien de regels niet al te veel veranderen ga je toch een vergelijk maken met de eerste test van vorig seizoen.
Ik weet het tijden zeggen niet veel en al helemaal niet op de eerste dag, maar is wel leuk om toch te doen haha.
Hieronder de vereden tijden met de aantal ronden van 2012 ook op het circuit van Jerez vereden.

1.Kimi Räikkönen Lotus Renault 01:19.670 ronden; 75
2.Paul di Resta Force India F1 01:19.772 ronden; 101
3.Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 01:20.219 ronden; 56
4.Mark Webber Red Bull 01:20.496 ronden; 54
5.Daniel Ricciardo Scuderia Toro Rosso 01:20.694 ronden; 57
6.Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 01:20.794 ronden; 42
7.Kamui Kobayashi Sauber 01:21.353 ronden; 106
8.Jenson Button McLaren 01:21.530 ronden; 62
9.Felipe Massa Ferrari 01:22.815 ronden; 69
10.Heikki Kovalainen Caterham 01:23.178 ronden; 28
11.Pastor Maldonado Williams 01:23.371 ronden; 25
Mr Marly 05 Feb 2013 10:29
Aangezien HRT niet meer in de f-1 rijdt heb ik die er niet er bij gezet.
Richardt. 05 Feb 2013 10:31
Dat zijn de tijden aan het einde van de test van vorig jaar?

Ze hebben deze week nog 1,2 seconden te gaan, volgens mij moet de tijd van Raikkonen er vandaag nog wel aan gaan dan :)
Mr Marly 05 Feb 2013 10:35
De eerste test vereden o 7 feb. 2012
Mr Marly 05 Feb 2013 10:41
De snelste tijd verreden in de eerste week op Jerez gebeurde op dag 3;

Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 01:17.613 ronden; 118
plukjee92 05 Feb 2013 16:37
de tijden zeggen inderdaad weinig als ik naar je lijstje kijk, en wat er nu op mijn scherm staat.
Rodawa 05 Feb 2013 16:39
1:19.709 voor Webber inmiddels, het begint al ergens op te lijken. ;)
 
Frijns 05 Feb 2013 12:29
Sinds wanneer mag je deelnemen met een Indycar? Grappig, die Marussia. Caterham ziet er wel een stukje professionaler uit dan afgelopen seizoen. Mooie strakke lijnen. STR gaat zoals gewoon kneiterhard tijdens het testseizoen
 
Mike35 05 Feb 2013 15:13
Van der Garde rijdt in ieder geval op zijn eerste testdag al sneller 1.22.791,dan Kovalainen vorig jaar deed op Jerez de eerste testdag 1.23.178...
Verschil is wel dat Kovalainen die dag maar 28 ronde reed en Van der Garde nu al 45 ronde heeft gereden.
En ik denk dat Van der Garde nog wel wat rondjes gaat maken vandaag,waar hij misschien zijn beste tijd nog meer kan verbeteren...
plukjee92 05 Feb 2013 16:37
da's alleen maar goed! hij helpt het team en doet zelf veel ervaring op.
 
plukjee92 05 Feb 2013 16:32
'nieuwe' Williams livery:


http://www.f1fanatic.co.uk/2013/02/05/williams-reveal-2013-livery-fw34/will-mald-jere-2013-2/
Rodawa 05 Feb 2013 16:42
Het zou wellicht nog kunnen veranderen, maar dit zal waarschijnlijk de livery wel blijven ja, anders zouden ze wel met de bekende "testlivery" rijden.

Tja, ik kan het niet ontkennen, het blijft een lekker ding.

http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2013/02/will-fw34-jere-2013-4-886x498.jpg
plukjee92 05 Feb 2013 17:30
zeker, al vond ik hem met getrapte neus wat agressiever eruit zien.
 
Frijns 05 Feb 2013 16:45
Van der Garde zette 10 minuutjes geleden een 1.21.9 neer, in een stint van 9 ronden.
Die Sauber heeft toch wel de mooiste auto hoor, qua design en livery
Rodawa 05 Feb 2013 16:56
Ik vind juist die Marussia heel strak om te zien! Niet dat het uiteindelijk uitmaakt, als ze straks heel het seizoen achteraan bungelen, maar toch.
 
Frijns 05 Feb 2013 16:57
Haha, op de live timing die ik volg schiet Giedo naar 1:-)!
Maar sneed waarschijnlijk een bocht af..
 
jacky 05 Feb 2013 17:16
prima tijd guido knap gedaan het team kan trots op je zijn.
 
De Zeswieler 05 Feb 2013 18:54
ik moet zeggen dat ik de Lotus het mooist vindt, zo in het zonnetje op het circuit, en dan die Caterham van de voorkant! Geen geel te zien, het intrigeert me eigenlijk wel, dat uiterlijk van die Jaguargroene wagen.
De Sauber heb ik nog amper gezien [op 1 foto na waar ik niet veel op zie om te oordelen]. die vond ik schitterend op de presentatiefoto's..
 




Coureursprofiel
Naam Felipe Massa
Geboortedatum 1981-04-25 (33)
Lengte 1.66m
Woonplaats