Schumacher weet oorzaak voor lege tribunes: "Tickets te duur"

Gepubliceerd op 29 Aug 2012 11:16
image
Mercedes-coureur Michael Schumacher heeft zijn beklag gedaan over de hoge prijzen voor kaartjes voor de Grands Prix. Het is normaal gesproken al een hele opgave om tickets voor een Formule 1-race te betalen, laat staan ten tijde van een economische crisis.

Schumacher zegt daarover in Bild: "Dat er minder toeschouwers naar de circuits komen heeft absoluut te maken met de hoge ticketprijzen. We beleven momenteel enorm moeilijke economische tijden. De mensen denken vandaag de dag twee keer na alvorens ze hun geld uitgeven."

Overigens heeft de organisatie in België daar geen last van. Alle tribunekaarten voor de race op Spa-Francorchamps zijn uitverkocht. Bovendien verlaagde men de prijzen voor Bronze-staanplaatsen en zorgde Spa Grand Prix voor vervangende kaarten voor gedupeerden van ticketbureau The Ticket Enterprise.



Reacties (42)
Jean Alesi 29 Aug 2012 11:18
Go Schumi!! ik had hem al hoog staan, maar dit zijn extra punten, overigens wint Schumi van het weekend, had ik dat al gezegd?
neor2 29 Aug 2012 12:29
Ik vind inderdaad dat coureurs wel wat meer uitgesproken mogen zijn, wat dat betreft mis ik bijv. een Montoya nog steeds.

De hoge prijzen zijn belachelijk, voor mij reden genoeg om niet naar Spa te gaan. Voor dat geld kan ik heel wat leukere dingen doen/kopen dan een F1 race. Wat dat betreft is de Formule 1 in z'n geheel eigenlijk ziek, alles draait om geld in plaats van om racen.

Er worden honderden miljoenen uitgegeven aan de ontwikkeling van de beste motor... dat is nogal een schril contrast met vroeger toen BMW de motoren voor de Formule 1 auto's uit productie auto's met minimaal 100k op de teller schroefde. Turbo er op, flink opvoeren die hap en knallen maar. Eén voor de kwalificatie met 1400 PK, en een aparte voor de race die samen minder zullen kosten dan 1 motor in de huidige generatie...
 
Rudi84 29 Aug 2012 11:20
Volgens mij waren er vooral op Hockenheim veel lege plekken (als Schumacher het nu eens iets beter deed...). Ik heb juist het gevoel dat de GP's op het moment best in trek zijn, maar heb daar zo geen cijfers van.
Kubica 29 Aug 2012 14:50
Ok in Budapest (een van de goedkopere GP's) waren er zeer veel lege plaatsen. 5 jaar geleden was er het afgeladen. Maar als een circuit meerdere miljoenen moet betalen aan Ecclestone en consorten om een GP te 'mogen' organiseren, dan wordt het moeilijk dit terug te verdienen zonder hoge ticketprijzen.
 
Jonne 29 Aug 2012 11:26
Weet iemand of er daar aan de kassa nog kaarten te koop zijn? Zou dit jaar overslaan, maar het begint toch te kriebelen.
Buhi 29 Aug 2012 18:26
Yep, volgens mijn weten is Spa nog nooit uitverkocht geraakt
 
Jean Alesi 29 Aug 2012 11:26
hij is in ieder geval (bij mij weten) de enige huidige rijders die zich hierover uitspreekt, wat ik gewoon mooi vind, de overige rijders, zittend in een ivoren torentje, weten volgens mij amper dat er f1 fans zijn of hebben geen weet van economische crisis.
Mirani 29 Aug 2012 11:41
Volgens mij ook Mark Webber als voorzitter van de 'coureursvakbond'. Kom even niet zo snel op de naam. Maar het is hoe dan ook goed dat Schumacher dit zegt, al verwacht ik geen verandering.
Ramshoek2 29 Aug 2012 11:42
Wat mij betreft mag hij nog 1 stapje verder gaan en Bernie daar persoonlijk op aanspreken.
Als iemand de positie heeft om dat te doen en de F1 echt te verbeteren dan is dat Schumacher.

Ik was gister ook behoorlijk teleurgesteld in mr. Whitmarsh die aangaf dat de overgang naar Pay-TV goed was voor de F1...
KensiB 29 Aug 2012 11:54
---weten volgens mij amper dat er f1 fans zijn of hebben geen weet van economische crisis.---
Deze heren weten niet hoe te leven is als modaal - of + daarnaast wordt alles betaald voor ze. Dus een kaartjes tussen de 300 en 450 euro is een pineuts voor ze.
 
jderp 29 Aug 2012 11:33
En nu iedereen in koor: DUUUUUUUUUUUUUUUUUHH
Jean Alesi 29 Aug 2012 11:37
geweldig! is dit jouw eigen bijdrage? helemaal zelf bedacht??
petje af!
jderp 29 Aug 2012 11:45
Het voelt goed om gewaardeerd te worden.

Ok serieus dan, natuurlijk is dat de reden dat de kaart verkoop achteruit gaat. Leuk dat Schumacher het aankaart maar hij is niet de enige die dat doet, ook Mark Webber heeft zich hier bijvoorbeeld in het verleden al over uitgelaten. Het punt is dat ik het, hoewel het goed is dat hij het aankaart, een nogal zinloze opmerking vind. Hier heeft Bernie echt geen boodschap aan.
Jean Alesi 29 Aug 2012 12:06
jderp,
vind het zeker goed dat iemand met zijn status zich hier openlijk over uitlaat, overigens geheel belangenloos, hij strijkt immers zijn centen toch wel op.
ben het met je eens dat het op Bernie weinig invloed zal hebben
Rudi84 29 Aug 2012 12:30
"Ok serieus dan, natuurlijk is dat de reden dat de kaartverkoop achteruit gaat. "

Maar, is dat wel zo? Ik heb dus juist het vermoeden van niet.
 
Calvinh 29 Aug 2012 11:43
Ik ben absoluut geen fan van Schumi, maar hij kaart wel goed zaken zoals deze aan de laatste tijd!
 
Rudi84 29 Aug 2012 11:43
Het is zo'n eeuwigdurende discussie, maar op enkele schandalige uitzonderingen (Spa) na vind ik de prijs wel vrij goed. Het moet juist niet te goedkoop worden, het moet geen uitje zijn dat je 5x per jaar kunt maken, maar iets bijzonders dat je jarenlang bijblijft. Bovendien zou de run op kaarten dan zó groot worden dat ze in een dag uitverkocht zijn en je via de zwarte handel alsnog de hoofdprijs betaalt.

? 260,- voor m'n weekendticket Monza (Vedano, uitzicht op Parabolica, pitstraat en staartje startopstelling, overdekt, groot scherm recht voor m'n neus): ik vind het zo gek nog niet. En wie echt geen geld heeft en de ervaring toch wil meemaken kan op vrijdag gaan: goedkoopste ticket kopen en je mag op bijna alle tribunes.
Mirani 29 Aug 2012 18:29
Dat is een nette prijs op zich, 3 dagen voor ?260,- volgens mij is de Efteling duurder.
 
laagvliegerT 29 Aug 2012 12:11
Autorijden is sowieso weer enkel iets voor de elite aan het worden.
Het (bekijken van) auto-racen daarmee ook.
 
Benspeed 29 Aug 2012 12:24
Schumi heeft 1000% gelijk in de zin dat het betaalbaar moet blijven, maar ja $Pope Bernie zit er voor een groot stuk tussen en zolang deze bloedzuiger de hele circus blijft aanvoeren zullen de prijzen onvermijdelijk hoog blijven. Toen ik nog een broekie was in de jaren 70 had je tickets voor een prik en stond je niet achter torenhoog hekwerk
Rudi84 29 Aug 2012 13:05
Ja, en toen kostten ijsjes een dubbeltje...
 
ARW 29 Aug 2012 12:31
Eccelstone vraagt veel GP's en die kunnen niks anders dan doorberekenen. Dat GP's van Abu Dhabi en Singapore goed doen is simpel. ontzettend veel miljoenairs die er wonen.
 
Peter Sauber 29 Aug 2012 12:57
Als het zo doorgaat wordt het bekijken van deze sport toch al moeilijker, los van de prijzen
die worden gevraagd voor tickets. De decoder verhalen zorgen er ook weer voor dat er minder kijkers zijn. Maar het is wel goed dat dit door iemand als Schumi wordt aangekaart, al ben ik bang dat het niet veel zal uitmaken. IK hoorde laatst van een van mijn klanten dat de MotoGP met dezelfde problemen kampt, weinig zenders die het uitzenden en tribunes die leeg zijn. Hoop dat we toch nog jaren naar de Formule 1 kunnen kijken.
 
Damon Hill 29 Aug 2012 13:10
Schumacher heeft hier natuurlijk gewoon gelijk in, helemaal in dit soort tijden.
Echt handig voor de circuits is het ook niet, want lege stoeltjes = verlies maken.

Ik zeg niet dat het spotgoedkoop moet worden, maar het is jammer dat er niet kritischer naar de prijzen gekeken wordt om een betere balans te vinden.
Rudi84 29 Aug 2012 13:11
Maar wat zijn dan wel goede prijzen? Als je het vergelijkt met 1,5 uur topvoetbal of een Wimbledonkaartje, is F1 dan zo veel duurder?
mitchell 29 Aug 2012 13:20
inderdaad rudi. En dan te bedenken... voetbal is er ELKE week, F1 komt 1 keer in het land in principe
Rudi84 29 Aug 2012 13:29
Als ik het even bij mezelf houd: mijn (erg mooie) tribuneplek op Monza kost dacht ik ? 130,- voor de zondag (ik heb een weekendkaart voor ? 260,-). Dan heb je dus, uit m'n hoofd, een F1-race, GP2-race, GP3-race en Porsche Supercup-race, plus bijkomstigheden als de driver's parade. Al met al zo 5 uur vertier, dus ? 26,- per uur. Ik kan me niet voorstellen dat je voor ? 39,- op een topplek in het stadion zit bij een CL-wedstrijd.
Rudi84 29 Aug 2012 13:29
(De vraagtekens zijn euro-tekens.)
mitchell 29 Aug 2012 13:41
inderdaad rubi. Maar ook andere simpele voorbeelden als een avond uit eten gaan, en vervolgens in de stad wat drinken. Dan ben je ook zo 150 euro kwijt.
Rudi84 29 Aug 2012 13:52
Of een concert van max. twee uur... Nee, ik vind het zo gek niet, die prijzen. Alleen zijn ze onderling een beetje krom, zoals die prijzen op Spa. Kaartje + benzine voor Spa en Monza was in mijn geval nagenoeg gelijk, terwijl Monza 800 km verder ligt...
 
Let's Race 29 Aug 2012 14:22
Zou t niet ook te maken hebben dat t meer een A1 circus is geworden en dat het in plaats van alleen maar sneller, alleen maar langzamer gaat??
Rudi84 29 Aug 2012 16:25
(Zoveel) langzamer gaat het niet hoor. Vorig jaar had Pérez de hoogste topsnelheid met 349,2 km/h op Monza. Ik kan me nog herinneren dat Coulthard begin jaren 2000 op het oude Hockenheim de toen hoogste topsnelheid haalde met iets over de 350 km/h.
laagvliegerT 29 Aug 2012 22:26
@RUDI84
Topsnelheid zegt natuurlijk niets over rondetijden. Met de huidige banden en niet mogen tanken gaat het soms 10 seconden per rondje langzamer. Voor het brein van F1 coureurs, in beleving, een lichtjaar.
 
Silversource 29 Aug 2012 14:50
Al die nieuwe opkomende circuits hebben hier ook een invloed op. Sjieker, groter, moderner... En daardoor moeten ouderwetse circuits weer wat bijbouwen/vernieuwen om mee te kunnen komen, dus gaan de prijzen van tickets weer omhoog. Plus de harde economische tijden, waarin landen 1 voor 1 aan het randje staan van ondergang.

De F1 moet goedkoper(volgens teams & FIA), maar tickets mogen duurder worden. Aan de fans word echt gedacht!
 
Runningupthathill 29 Aug 2012 16:01
Ik heb al eerder gezegd dat een F1race bijwonen niet even naar de kerk gaan is. Je woont ook niet alle F1-races bij, je woont er één of hooguit een paar bij op een of meerdere seizoenen. De prijs voor een heel weekend is wat? 250 - 300 euro? Dat is toch helemaal niet té duur, een F1race bijwonen is nu eenmaal iets exclusief.

Off Topic: Op onze deelwebsite staan de jaaroverzichten van 90 - 99 online alsook dat van 2007. Verder hebben we al enkele klassieke races online gezet waaronder Donnington 93 (iets met Senna). Heb je zelf een race online of op je pc die je online wil zetten, laat ons dan iets weten op f1web punt be
 
Interlagos 29 Aug 2012 16:47
Het nadeel van Spa, ondanks dat dit het op 1 na mooiste circuit van de wereld is, dat ze maar 44 keer voorbij komen. Ben er 3 keer bij geweest, blijft gaaf maar als het regen is het minder.
 
sailor 29 Aug 2012 22:51
Wat moet een coureur dat eigenlijk interesseren of die kaartjes te duur zijn?
Np-F1 30 Aug 2012 03:45
Schumacher, interview, Duits blad, minder bezoekers Hockenheimring. Leg de connecties eens. ;)
 
dolf 30 Aug 2012 12:24
weet iemand of je voor zondag nog tickets aan de kassa kunt kopen en hoeveel deze ongeveer kosten?
Jonne 30 Aug 2012 14:11
Ik heb net naar het circuit gebeld met dezelfde vraag voor de zaterdag kaarten. Volgens die belgische troela kost het dan 75 euro! In de voorverkoop kostte het iets vcan 35 euro. Volgende keer niet meer last minute beslissen.
dolf 30 Aug 2012 14:30
Jonne, welk nummer heb jij gebeld van het circuit, wil dan toch ns weten wat ze voor een kaart op zondag vragen..
Jonne 30 Aug 2012 15:09
http://www.spagrandprix.be

Tél: +32 87 22 44 66
 
Coureursprofiel
Naam Michael Schumacher
Geboortedatum 1969-01-03 (45)
Gewicht 68 kg
Lengte 1.74m
Website http://www.michael-schumacher.de/sites/index.html
Woonplaats