Rory Byrne ontfermt zich bij Ferrari over project voor 2014

Gepubliceerd op 02 Feb 2013 14:50
image
Het team van Ferrari heeft de hulp van een oude bekende ingeschakeld om het project voor 2014 te overzien. Rory Byrne, een spil in de succesperiode van de Scuderia begin deze eeuw, is al volop bezig met de auto voor volgend jaar, zo laat hij aan Auto Motor und Sport.

De Zuid-Afrikaan was gisteren een aandachtig toeschouwer bij de presentatie van de Ferrari F138. Byrne: "Het is een mooie auto, maar het is kinderspel vergeleken met wat ons voor 2014 te wachten staat." Hij doelt daarmee op de ingrijpende regelwijzigingen voor volgend seizoen.

Terug naar de F138. Teambaas Stefano Domenicali meldt dat Ferrari wat extreme keuzes heeft gemaakt om Red Bull Racing van repliek te dienen. Een insider stelt tegenover Auto Motor und Sport zelfs rekening te houden met klachten van Adrian Newey over de achterwielophanging.

Bestel hier Ferrari merchandise!



Reacties (18)
Richardt. 02 Feb 2013 14:54
Waarom is Ferrari tegenwoordig toch altijd zo geobsedeerd door Red Bull? In elk nieuwsbericht komt er wel iets met Red Bull/Vettel/Newey naar voren, begint een beetje obsessief te worden.

Maargoed, ben benieuwd wat Rory Byrne er voor 2014 van weet te maken. Eerst dit jaar maar eens afwachten en kijken of ze er gelijk goed bij zitten.
mr.Monza 02 Feb 2013 15:04
Niet Ferrari alleen, Red Bull zelf ook, Marko richting Alonso, Alonso weer richtin Marko, de teams opzich gaan heen er weer met steken, het lijkt wel een handtasjes gevecht ondertussen, laat maar gaan hoor, beetje offseason vermaak.
Richardt. 02 Feb 2013 15:22
Klopt Marko kan er ook wat van. Maar Marko doet dat, Red Bull/Newey/Vettel/Webber/Horner doen het nooit volgens mij.
Maar bij Ferrari lijkt het tegenovergestelde te gebeuren.

En ach, het is ook idd. een stukje vermaak zo in aanloop naar het nieuwe seizoen
mr.Monza 02 Feb 2013 15:27
Heb het even in de Italiaanse media teruggezocht, Domenicali heeft het met een knipoog gezegd of tongue in cheek zoals de Engelse zeggen.
 
TearItUp 02 Feb 2013 15:05
Oeff da's geen verkeerde man om weer terug te hebben, na Newey de meest succesvolle designer in de f1.
mr.Monza 02 Feb 2013 16:05
Nee niet echt, Rory Byrne heeft er wel een paar op zijn conto staan, 2 wdc's en 1 wcc bij Benneton, 6 wcc's en 5 wdc's op rij bij Ferrari.
Ontwikkelde oa. de semi automatische versnellingsbak, actieve vering en traction control.

De pull rod aan de voorkant kwam ook van de hand van Byrne, die volgens eigen zeggen de F2012 als titelfavoriet zag, maar is genekt door de aƫrodynamische(windtunnel) problemen.
?It?s a nice car, but it?s all child?s play compared to what awaits us in 2014.? ok, nou bring it on!
Arie_f1 02 Feb 2013 16:19
Mr.Monza.

Ik dacht dat hij altijd achter het succes van Ferrari stond in het Schumacher tijdperk. ALs ik vele Ferrari fans mag geloven. Valt dus eigenlijk wel mee dan.
Arie_f1 02 Feb 2013 16:25
Owh, zie net dat ik het verkeerd gelezen heb ;/

Maar mss na Newey en Chapman de beste uit de historie (?) Dat is dan toch erg goed nieuws voor Ferrari of mis ik iets van sarcasme ?
TearItUp 02 Feb 2013 16:33
Niet na Chapman, gewoon de op 1 na meest succesvolle designer na Newey.
mr.Monza 02 Feb 2013 16:36
@Arie,

Na de recente Red Bull titels is Newey de meest succesvolle, Byrne volgt daarna.
Nee geen sarcasme, laten we hopen dat de hand van de oude meester zijn uitwerking niet mist.
Arie_f1 02 Feb 2013 16:39
Tearitup.

Noemde Chapman om de volgende reden:
Chapman heeft alleen een idee bedacht die tot op de dag van vandaag nog gebruikt wordt en daarvoor voor mij een grondlegger is.

Kan er niet omheen dat hij de op 1 na meest succevolle is.
Dank iig voor waarschijnlijk het antwoord op mijn vraag !
Arie_f1 02 Feb 2013 16:42
Mr.Monza

Heb mijn pijlen al op een ander team gericht, maar hoop het voor jouw en alle Ferrari fans van harte ! Hoe meer de rode stier moet lijden hoe beter voor mij.

Dank voor het antwoord.
aruba24 02 Feb 2013 18:50
Even een correctie voor @MR.MONZA , De semi-automatic gearbox is afkomstig uit de tijdperk John Barnard in zijn Ferrari periode (Nigel Mansel) en de PullRod is afkomstig van Gabriele Rumi , en de TCS en de ASR waren inderdaad Peter Collins en Rory Byrne (Beneton) Tijdperk.
mr.Monza 02 Feb 2013 19:13
@Aruba,

Je hebt gelijk, de semi autmatische bak is van Barnard, Byrne's voorganger bij Ferrari.
Ik bedoel niet dat Byrne de ontwerper is van de pull rod, maar dat hij het op de F2012 heeft gezet.
Had Byrne bij Benetton ook niet een systeem dat alle 4 de wielen meedraaiden bij het sturen? Weet niet meer of dat erop is geleven of niet.
neor2 03 Feb 2013 11:06
Het systeem waarbij alle vier de wielen worden gebruikt tijdens sturen is weer van de auto af gehaald na enkele testsessies.

Leverde bijna geen performance winst op, en Schumacher vond het volgens mij ook niet prettig rijden.
 
Mirani 02 Feb 2013 17:43
Byrne en pensioen gaan ook niet samen. Maar dat is misschien maar goed ook, zeker als Byrne weer mee gaat naar de Grand Prix's. Al is het maar een paar keer in het jaar. Uiteindelijk delen Byrne en Newey samen een klasse en zijn zij verreweg de meest succesvolle ontwerpers in F1 zolang ik kijk.
fdees 02 Feb 2013 18:56
Volgens mij gaan topsport en pensioen niet samen, zeker in de F1.

En het klopt zeker dat ze beide op eenzame hoogte staan als het om ontwerpers gaat, maar in het voordeel staat voor Byrne dat hij ook helpt aan straatwagens en dat vind ik gewoon geweldig
mr.Monza 02 Feb 2013 20:27
@FDEES,
Chassis van de nieuwe Enzo, de F70 is van zijn hand volgens mij.
 
          Grand Prix van China
Lokale tijd 08:04
Zondag
Race
09:00 - 11:00
 
 
Snelste ronde
09:00 - 11:00
 
 
Zaterdag
Vrije training 3
05:00 - 06:00
 
 
Kwalificatie
08:00 - 09:00
 
 
Vrijdag
 
Kampioenschap 2014
Stand coureurskampioenschap
1.Nico RosbergMercedes GP61
2.Lewis HamiltonMercedes GP50
3.Nico HulkenbergForce India28
4.Fernando AlonsoFerrari26
5.Jenson ButtonMcLaren23
Stand constructeurskampioenschap
1.Mercedes GP111
2.Force India44
3.McLaren43
4.Red Bull Racing35
5.Ferrari33

Grand Prix Kalender
Volgende Grand Prix: 20 april 2014
China Shanghai