Ferrari toont de nieuwe auto, de F138, aan de wereld

Gepubliceerd op 01 Feb 2013 10:40
image
Het team van Ferrari heeft als derde Formule 1-renstal de wagen voor 2013 gepresenteerd. De eerste foto's van de auto verschenen al op het internet voordat coureurs Fernando Alonso en Felipe Massa het laken van de F138 hadden getrokken. De bolide bevat geen getrapte neus.

De F138 moet Ferrari een duwtje geven in de richting van de eerste wereldtitel sinds 2007 (coureurs) en 2008 (constructeurs) De kleurstelling is ietwat verfijnd, met onder meer een witte rand aan de onderkant van de side-pods. Pedro de la Rosa is nieuw binnen de gelederen van de Scuderia en hij zal als testrijder veel tijd in de simulator spenderen. Voor Ferrari breekt een belangrijk jaar aan.

Bestel hier Ferrari merchandise!



Reacties (82)
Arrows F1 01 Feb 2013 10:44
Ik ben geen Ferrari fan, maar met zo'n neus moet ik gelijk aan de Jordan met Haaienneus denken, mooie lijnen!!!
 
Speedpuppet 01 Feb 2013 10:47
Aparte neus, wel mooi!
 
Pietje2013 01 Feb 2013 10:48
Wel een mooi kleedje :-)

HD is nog niet doorgedrongen in Italia :-(
DutchPride 01 Feb 2013 11:25
Valt me ook altijd idd al op bij de Ferrari nieuwsfeed. Altijd max 480p. Blijft vreemd haha
Pietje2013 01 Feb 2013 14:23
Mijn beeld ging van ongeveer 480p naar pixels tellen en weer terug naar 480p
mr.Monza 01 Feb 2013 14:45
Domenicali:" ad?" "what you mean, we have very active developement"
 
Jermaine 01 Feb 2013 10:50
meeste wat mij opviel was de achterkant van de achtervleugel. Nooit gezien maar dat laatste deel zitten ook gleuven. (moeilijk uit te leggen xd)
plukjee92 01 Feb 2013 10:52
je bedoelt beneden in de wing endplates? die had mclaren ook zag ik.

Ook de barge boards zijn raar gevormd/zitten gleuven of iets dergelijks in.
Jermaine 01 Feb 2013 10:53
ja zeg maar echt aan het einde. Verste punt van de neus vandaan xD En oh bij mclaren ook? Gemist dan denk xD
Jermaine 01 Feb 2013 10:54
ff gekeken. Ik zie t niet bij Mclaren dus ik denk niet dat we hetzelfde bedoelen.
plukjee92 01 Feb 2013 10:57
http://www.f1fanatic.co.uk/2013/02/01/ferrari-f138-launch-pictures/ferrari-f138-2013-3/

rechtsboven bedoelde je? of die horizontaal geplaatste gleuven?
plukjee92 01 Feb 2013 10:58
de mclaren

http://images.thecarconnection.com/med/mclaren-mp4-28-2013-formula-one-race-car_100417369_m.jpg
Jermaine 01 Feb 2013 11:30
Ik bedoel bij zeg maar de ER van santander. Daar zie je die gleuven van boven tot onder. Ik heb ff een afbeelding aangepast. Maar er zijn er 2. 1 heb ik in een blauwe streep aangegeven en met een pijl iets naar voren zit er nog 1. http://imageshack.us/photo/my-images/845/winga.jpg/
plukjee92 01 Feb 2013 11:50
ik zie het inderdaad, goed gespot;)
Jermaine 01 Feb 2013 11:59
Hehehe moet ook wel xD Ben modder. Daarom haat ik de Lotus op het moment... ze hebben de render en de echte wagen. En de 2 verschillen heel erg veel. Uitlaat voorvleugel sidepods enz enz enz... Zelfde wagen zelfde presentatie maar 2 andere wagens...:S xD haha. Daarom fan van Ferrari qua presentatie altijd goede foto's enz :P
 
Richardt. 01 Feb 2013 10:51
Ik vind het ook een mooie verschijning. Hebben ze qua mooiheid beter gedaan dan bij McLaren
 
L.Hamilton 01 Feb 2013 10:54
Super mooie livery heeft deze Ferrari en de neus is een heel stuk mooier als verleden jaar. Toch interessant dat Ferrari ervoor heeft gekozen om de getrapte neus weg te halen en Lotus niet.
 
Ramshoek2 01 Feb 2013 10:54
Hij is in ieder geval mooier dan de vorige...
Natuurlijk zitten veel ontwikkelingen er nog niet op of aan...
 
MaxFerrari 01 Feb 2013 10:54
Denk dat er niemand beter kan vertellen over deze auto als mr monza! Vertel...
 
bengelke 01 Feb 2013 10:54
dien auto begint meer en meer op de minardi van toen te lijke..........
 
core2duo 01 Feb 2013 10:55
De neus lijkt op de Williams uit 2004.
 
sloggerke 01 Feb 2013 10:56
Wat een circus om niets. Een zilver autootje dat met het blote oog amper verschilt van dat van vorig jaar.
Nu een rood autootje zonder lelijke neus maar in dezelfde kleuren.

En straks komt er een blauw frisdrankautootje dat op het einde van de rit weer helemaal vooraan rijdt.
Boring.
Kevin 01 Feb 2013 11:04
Jezus, vanwaar die negativiteit ineens?
Snelle Eddy 01 Feb 2013 11:05
Ja dikke doei Sloggerke, anders check jij weer in bij de eerste race. Gorp!
TJ. 01 Feb 2013 11:41
Wat had je dan verwacht? De wagens van vorig jaar zijn helemaal goed, zijn gedurende het jaar op en top door ontwikkeld. Aangezien er geen (noemenswaardige) nieuwe regels zijn m.b.t. het ontwerp van de wagens, waarom verwacht je dan schokkende resultaten en presentaties?

Why change a winning team?
sloggerke 01 Feb 2013 12:58
Ik volg dit spelletje al langer dan jullie oud zijn vrees ik.

Vroeger was het een ware verrassing als het doek van de wagen werd gehaald.
Je kon zelfs met het blote oog de verschillen van de wagens ZIEN. In de tijd van Colin Chapman, Ken Tyrell, Ferrari enz.
De laatste keer dat je een significante verandering zag met de andere wagens was met de side-pods op de McLaren. En dat was niet echt spectaculair.
Weg met al die regeltjes.
Nu neem je een bus verf, spuit alle wagens wit, en je hebt een blik hansworst. En dat is al enkele jaren bezig. Tenzij ze het vleugeltje weer versmallen of de banden gaan groeven.
Zelfs in livery durven ze niets meer te wijzigen! Tenzij je met een loup gaat kijken natuurlijk.
Ik vind het saai tot nu toe.
Pietje2013 01 Feb 2013 14:27
"In de tijd van Colin Chapman, Ken Tyrell, Ferrari enz." Lol, Ferrari enz...

Maar als Sloggie echt zo oud was had hij al lang leren relativeren. Gezien zijn immer negatieve reacties verwacht ik niet dat hij de leeftijd heeft bereikt waarmee hij legaal een biertje mag drinken.
sloggerke 01 Feb 2013 15:22
'Zucht'

Ok dan. Oa de Ferrari 312T5 enz.. die van Gilles. Met die uitzonderlijke neus.

Je weet best wel wat ik bedoel jongen. Laten we elkaar geen 'Pietje' noemen....:)
 
Michel_73 01 Feb 2013 11:00
Interessante auto! Beeldkwalitieit is om te janken, idd....plus dat ze nog een de boel wazig maken op bepaalde delen, of lijkt dat maar zo? De difuser is iig afgeschermd..

Ziet er wel veel belovend uit, ze zijn er vol voor gegaan zo te zien, nice
 
L.Hamilton 01 Feb 2013 11:00
Die livestream was wel van dramatische beeldkwaliteit zeg. Beetje amateuristisch van Ferrari vind ik. HD is tegenwoordig toch de normaalste zaak van de wereld?
 
Snelle Eddy 01 Feb 2013 11:04
Mamma mia, è bella! Avanti!
RogerZzz 01 Feb 2013 18:34
Amen to that brother! :-)
Snelle Eddy 01 Feb 2013 23:54
Haha, again?
RogerZzz 02 Feb 2013 00:22
@Snelle Eddy:

Great minds think alike :P
 
Kevin 01 Feb 2013 11:05
Ik ben niet zo fan van dat wit.. Ik zie de auto liever knalrood.
Snelle Eddy 01 Feb 2013 11:07
Dacht ik ook toen ik hem voor het eerst zag, maar nu na een uurtje wel gewend en vind de lijnen die het wit creëert erg cool. Verder zit er meer rood in de vleugels, wat het weer een beetje goed maakt ;)
 
TearItUp 01 Feb 2013 11:05
Om heel eerlijk te zijn vind ik de voorkant echt kakkend lelijk, geef me dan die getrapte van vorig jaar maar weer terug.
Jean Alesi 01 Feb 2013 12:11
De hoogte van de neus maakt de wagen aan de voorzijde kakkend lelijk, het wegwerken van die knik vind ik al een hele verbetering, de F2012 leek wel een Multipla....
Als volgend seizoen de lagere neuzen worden voorgeschreven zal dit het uiterlijk van de wagens wel weer ten goede komen.
TearItUp 01 Feb 2013 13:37
God weet hoe die wagens eruit gaan zien.
 
Gompie 01 Feb 2013 11:11
Zie hier de wereldkampioen 2013.....zeker weten. Maar dat roep ik bij iedere nieuwe Ferrari F1 maar wordt helaas nogal teleurgesteld.
Snelle Eddy 01 Feb 2013 11:13
Gelukkig heb je dit keer wel gelijk!
 
JasVerstoppen 01 Feb 2013 11:24
Ik vind het wel een mooie bak.
 
plukjee92 01 Feb 2013 11:31
force india:

http://www.f1fanatic.co.uk/2013/02/01/force-india-vjm06-launch/
TJ. 01 Feb 2013 11:46
Geen getrapte neus meer, voorkant lijkt hoger te liggen. En de achtervleugel is ook iets verandert (de gaten lopen anders, zou het helpen?)

Ook al nieuws over een tweede rijder?
plukjee92 01 Feb 2013 12:02
nee,

daar waren ze erg kort mee;

' we zijn met onze aandeelhouders in gesprek, we willen de situatie van de 2e rijder niet verwarren met waarvoor we hier vandaag zijn'
 
Mirani 01 Feb 2013 11:35
Mooie auto!
Maar gebruikt Ferrari nu wel de afdekplaat?
plukjee92 01 Feb 2013 11:37
hij zit er nu op, maar of ze hem tijdens testen ook erop laten zitten is maar de vraag.
 
Jermaine 01 Feb 2013 11:45
Voordeel van Ferrari altijd goede top,side, front view foto's En van de wagen zelf! Ik ben de lotus aan het modden en er zijn 2 verschillende moddelen... verschil bijv in de uitlaat gedeelte en naast de air intake boven onder de tv cam zit er bij 1 aan de zeikanten daarvan nog iets an bij de andere is dat weer weg... pfff
 
mr.Monza 01 Feb 2013 12:05
Net pas de presentatie gezien, uitgerekend nu werkverplichtingen.
Ik vind het wel een waanzinnig mooie livery, wat me het meeste opviel waren de side pods, die echt veel smaller zijn, waarschijnlijk door de gekantelde radiatoren, maar vooral de achterkant, het leek of de nieuwe achtervleugel er op zat met passief DRS en hele interessante sleufjes aan de zijkant van de vleugel, de uilaten echt compleet anders, de achterkant volledig gewijzigd, daar zaten ook de meeste problemen.
De nieuwe ingepakte achterophanging was ook duidelijk te zien.

De neus vond ik wel opvallend hoog, moet nog zien of dat vanity panel er niet af is bij de tests.
De echte veranderingen zijn lastiger te zien zoals de vloer en vooral nieuwe diffuser, maar als meneer Sanchez een killer achtervleugel met DRS heeft gebouwd die samen met de nieuwe vloer en diffuser nu wel werken, hebben ze echt een megastap gezet.

Maar zoals mijn goede vriend RogerZzz ooit zei:"the bitch better be fast!"
Sparrow 01 Feb 2013 14:17
Klopt, de achterzijde is wederom een stuk afgeslankt, zal zeker te maken hebben met gewijzigde koeling. Verder is de achterwielophanging wezelijk anders en zal de airflow wederom heel anders zijn dan vorig jaar.
Grappig, het lijkt al vrij snel meer van hetzelfde, maar als je goed kijkt is er heel veel verandert! (Nu maar hopen dat ze de juiste snaar hebben geraakt..)
mr.Monza 01 Feb 2013 15:02
Simone Resta, heeft ook toegegeven dat ze een compleet ander ontwerp voor de zijkanten en uitlaat layout op de plank hebben liggen, en we in Melbourne een hele andere auto zien.
Eigenlijk wat ze allemaal doen, had wel het idee dat op de Ferrari tot nu toe wel de meeste wijzigingen te zien waren.
Arie_f1 01 Feb 2013 15:46
Hoho Mr. Monza.
Mercedes moet nog komen met hun compleet nieuwe wagen ;) (zag nu toe wel btw)

Lekker gepland. Werken op deze dag ... Moest weer even scrollen.

Mooie neus zeg ;P ik zit er niet mee... maar vond de vorige toch beter dan deze denk ik, al heeft deze meer weg van de McLaren 2010 zonder die rare bobbel.
Jammer vind ik echt die witte/rode strepen bij de voor en achtervleugel (die had ik liever op de McLaren gezien), maar wel weer opvallend.

Ben benieuwd of Ferrari 'het' stapje eindelijk gezet heeft, want McLaren had ook al een compleet ander ontwerp (van binnenuit) Laten we dat niet vergeten.
Sparrow 01 Feb 2013 16:46
@Monza: Als je de auto recht van boven ziet kan ik me ook niet voorstellen dat de uitlaat configuratie zoals nu op de auto zit er straks ook op zal zitten... Ze wijzen wel erg ver naar buiten en dus richting de banden, zodat er weinig met de luchtstroom gedaan wordt richting de diff. Ja, hier gaat nog wel wat veranderen, daar ben ik zeker van!


Trouwens, wat ik niet echt zie is verschil in side pods, jij zegt dat die veel smaller zijn, maar dat zie ik helaas echt niet...
mr.Monza 01 Feb 2013 17:14
@Sparrow,
Smaller is misschien niet het juiste woord, ze lopen veel meer naar binnen, undercut heet dat geloof ik, maar zoals gezegd, juist wat betreft side pods en uitlaten, zien we een hele andere auto in Melbourne volgens Resta.
Sparrow 01 Feb 2013 17:36
Klopt, undercut lijkt wel iets groter van opzij gezien. Beetje RBR achterna, maarja, dat is niet raar, meer undercut zorgt over het algemeen voor meer mogelijkheden voor airflow tot op zekere hoogte.
Man, wat heb ik zin in de eerste races, en helemaal als blijkt dat Ferrari nu eens wel gelijk vooraan staat!
RogerZzz 01 Feb 2013 18:37
One word: Wow!

What a beauty :-) Die achterkant ziet er aggressief uit, me like!
 
plukjee92 01 Feb 2013 12:12
vergelijking van de mclaren, lotus, en ferrari:

http://joesaward.files.wordpress.com/2013/02/screen-shot-2013-02-01-at-11-42-16.png
Sparrow 01 Feb 2013 14:15
Valt me nu pas op hoezeer de uitlaat config van de Lotus opdie van RBR lijkt van afgelopen jaar. Ferrari toch ook wel weer redelijk anders dan Mclaren. Lijkt iig een stuk meer naar voren te zitten.
Arie_f1 01 Feb 2013 15:47
Bedankt Plukje !
 
Nijhuis 01 Feb 2013 12:39
En wederom linkt de foto niet naar de daadwerkelijke afbeelding. Kom jongens, zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
 
SennaDaSilva 01 Feb 2013 13:27
Aparte auto, en niet lelijk. De neus is erg apart, en gelukkig niet meer getrapt. Dat zag er vooral bij Ferrari in 2012 er enorm lelijk uit.

Wat ik nog het mooiste vindt is dat Ferrari de kleur zwart weer terug heeft gebracht in de livery. Tot 1996 hadden de Ferrari's een zwarte voor en achtervleugel, en had de rest van de auto was gespoten in de "echte Ferrari rood" kleur. Hoe slecht de wagens ook waren, die kleurencombi maakte de auto's altijd prachtig.

Sinds 1997 ging Ferrari over naar het "Marlboro rood" (net een tint veller dan het klassieke Ferrari rood), en daarbij werden de vleugels ook in het rood meegespoten.

Na vele jaren is het zwarte weer terug in de livery, helaas niet de voor en achtervleugel naar vooral de onderzijde van de auto, deels om de auto/neus minder log eruit te laten zien. Het doet een beetje lijken op Marrusia, maar het is een stap in de goede richting!

Nu nog terug naar het echte Ferrari rood, en het zwart verplaatsen naar voor en achtervleugel, dan hebben we weer die unieke en prachtige uitziende Ferrari's.

Forza Ferrari !
TearItUp 01 Feb 2013 14:15
In 96 was de ferrari ook nog in het oude rood. Geloof vanaf 97 lichter.
Pietje2013 01 Feb 2013 14:35
Alsjeblieft, ga lekker forza-en op de Ferrari fan site...
mr.Monza 01 Feb 2013 15:03
Forza!
James 01 Feb 2013 15:10
Forza Felipe Fernando Ferrari!
Jean Alesi 01 Feb 2013 15:14
Forza Felipe! :-)
mr.Monza 01 Feb 2013 15:18
Take him down boys! ;)
Snelle Eddy 01 Feb 2013 15:51
Forza Ferrari! Vaffanculo Pietje! ;)
Sparrow 01 Feb 2013 16:00
Forza Ferrari!! ;)
Avantiferavanti 01 Feb 2013 17:04
Avanti Ferrari! Avanti!! Forza Ferrari!
RogerZzz 01 Feb 2013 18:53
Forza Ferrari! Insieme Per La Vittoria!!
Pietje2013 01 Feb 2013 20:50
Mijn dank is groot. Ik wist dat ik op jullie kon vertrouwen :-)
 
Reitsmanovic 01 Feb 2013 17:19
Deze auto ziet er beter uit dan zijn voorganger. Ferrari is het enige team, die een mooiere auto dan het vorige jaar heeft gebouwd. Dat zwart vind ik wel mooi en die neus is best appart.
Sparrow 01 Feb 2013 17:38
Ben het wat betreft Ferrari met je eens. velen vinden het toegevoegde zwart en de witte streep maar niks... Ik vind het zelf ook erg fraai!
Wat RBR, Williams en Mercedes gaan doen blijft nog de vraag. RBR vind ik nooit zo heel mooi, maar de Mercedes kan wel eens positief verrassen!
Arie_f1 01 Feb 2013 17:59
Bij de sidepods vind ik het prachtig maar bij de vleugels vind ik het net iets teveel. Ben benieuwd naar de Mercedes en de diep blauwe kleur van RB is wel ok, al heb ik niets met de reclame op de wagen.

Elke Ferrari is uniek en het is geweldig dat, dat elk jaar weer terug te zien is in de F1 !
 
Fernando en Felipe 01 Feb 2013 18:41
Ze is uiteraard mooi :) . Kan niet wachten om de auto eind deze maand tijdens de test in Barcelona te zien.
Midnight4u 01 Feb 2013 21:03
Ik ben geen Ferrari fan , maar moet zeggen dat deze wel één van de mooiste is. Dankzij Plukje's foto, ziet hij er gewoon snel uit.

Trouwens, sinds wanneer is AMD van de achtervleugel af? Was dat vorig jaar al zo?
Fernando en Felipe 01 Feb 2013 21:15
@Midnight4u :vorig jaar was AMD nog wel sponser
Midnight4u 01 Feb 2013 21:55
Ja inderdaad. Acer en AMD zijn weg.

http://www.thescuderia.net/forums/showthread.php/31108-Ferrari-Strengthens-Sponsor-Ties
 
floris 01 Feb 2013 20:58
een POEPmooie wagen.
Als ie net zo rijdt als ie er uitziet, is het een gelopen race.

Ferrari wereldkampioen 2013.
Gompie 02 Feb 2013 09:33
Yes Yes Yes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
De Zeswieler 02 Feb 2013 11:33
Ferrari vind ik altijd saai/tegenvallend. Rood zoals altijd. Maar vorig jaar verraste ze mij doordat ze zo'n foeilelijke bak gebouwd hadden; ik was verbijsterd! En toen werd er geroepen van 'ach, alsie maar snel is.' en dat was ie ook nog ns niet!! In dat opzicht echt een verrassing. En nu dit jaar; ze hebben eht begrepen. Dit is een mooie wagen. En die witte striping onderaan maakt hem sierlijk/slank. Hij lijkt slanker dan ie is, omdat het zwarte gedeelte niet bij de auto lijkt te horen. Esthetisch dus een 100% verfraaiing. Dat mag wel ns een keer. Het zal nooit mijn team worden, maar die echte Ferrarihaat van vroeger koester ik niet meer. Ik kan dan ook zonder schroom melden dat ik dit een hele mooie vind.
 
Coureursprofiel
Naam Felipe Massa
Geboortedatum 1981-04-25 (33)
Lengte 1.66m
Woonplaats