Caterham: "Promotie Van der Garde niet meer dan logisch"

Gepubliceerd op 01 Feb 2013 16:55
image
Caterham F1 Team heeft de line-up voor 2013 rond. De Maleisische renstal koppelde debutant Giedo van der Garde aan tweedejaars Charles Pic. Een onervaren duo dus, maar de teamleiding van Caterham heeft er het volste vertrouwen in.

Teambaas Cyril Abiteboul: "Het doet iedereen binnen het team deugd dat we Giedo eindelijk hebben kunnen bevestigen als racecoureur voor komend seizoen. Hij maakt sinds 2012 deel uit van onze familie, vorig jaar nog als GP2-coureur en reserverijder. Hij heeft zich prima gepresenteerd in de GP2 en in de zes vrije trainingen, hij verbeterde alsmaar zijn snelheid, zijn technische feedback en de relatie met monteurs en engineers, wat zijn promotie naar de Formule 1 rechtvaardigt."

"Dit is een logische volgende stap voor Giedo binnen onze gelederen. We blijven groeien als team en zijn vastberaden om jong talent de kans te bieden om met ons mee te groeien. Dit is Giedo's kans om te bewijzen dat hij thuis hoort op het hoogste niveau van de autosport. Charles en hij waren eerder teamgenoten, dus we weten al dat het een uitstekende keuze is om die twee bij elkaar te plaatsen. Het wordt een interessant seizoen en we zijn allemaal benieuwd hoe Giedo de uitdaging van racen in de Formule 1 verteert."

Sale opruiming! Bestel hier je merchandise met fikse kortingen!


Reacties (28)
CountryflagReitsmanovic 01 Feb 2013 17:030
Posts: 602
Cyril Abiteboul heeft toch een andere koers dan Tony Fernades. Abiteboul ziet toch de noodzaak van jonge talentvolle coureurs met het een zak gevuld met sponsorgeld. Fernades hield vast aan ervaren mannen als Kovelainen. Een nieuw koers dus. Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken.
 
Peter Pouhon 01 Feb 2013 17:050
Posts: 168
Nietszeggend gezwam is het toch altijd. Man o man.
 
Posts: 953
Ik ben er erg blij mee, maar dit is toch wel een goedkoop praatje van dien Fransman.

Als het allemaal zo berelogisch was, hadden ze hem in november 2012 al kunnen bevestigen. In combinatie met zijn talent is er toch ook zo lang mogelijk gewacht op iemand met een nog beter totaalplaatje (talent + money).

Gelukkig heeft Bernie zijn zin niet gekregen (Rusland 2014/Petrov). Die corrupte dwerg houdt zich waarschijnlijk voorlopig even gedeisd, aangezien hij van alle kanten onder vuur wordt genomen.

Op zich vond ik overigens dat Petrov het door zijn Braziliaanse prestatie best verdiende te blijven, maar blijkbaar achtte Caterham zijn sponsorbeloftes niet zo betrouwbaar (track record).

Begrijp me niet verkeerd, 100x liever Giedo dan een kleurloze Rus, maar ik had er een hard hoofd in gedurende de winter.
Posts: 935
nee want je houd een coureur om een prestatie in één enkele race en niet om het hele pakket. als petrov maar een race per jaar echt goed presteert en de rest van het jaar flut dan hou je hem toch niet? dat slaat helemaal nergens op :$
 
Avatar
Posts: 3478
Balblabla..........als er iemand met 15 miljoen had aangeklopt etc. Maar joh, wat kan ons dit geneuzel schelen. Giedo is binnen so now it's up to him!
Avatar
Posts: 1735
In een bagger auto zet je bagger tijden neer en is dus je prestatie bagger...zo simpel is het. Heeft niets met van der Garde te maken, hij krijgt er alleen wel mee te maken en wordt daarop ook afgerekend.
Avatar
Posts: 2751
Dutch.

Daarom kan hij zijn snelheid tegenover Pic en volwassenheid over feedback etc nog wel bewijzen....
Posts: 3264
Precies, een Minardi was ook altijd bagger en reed vrijwel altijd achteraan, toch hebben bijv. Alonso en Webber vanuit dat team redelijk wat progressie weten te maken.
Nu wil ik niet zeggen dat van der Garde over hetzelfde talent beschikt als een Alonso, maar zolang je je één of twee keer een beetje in de kijker rijdt en je teammaat klopt, kan je misschien weer een treedje hoger op.
Avatar
Posts: 1735
Webber had een zeer goede manager en Alonso was in zijn jeugd al beter dan van der Garde ooit zal worden. Van der garde heeft beide niet alhoewel hij best een potje kan sturen. Zijn leeftijd en mega gebrek aan ervaring zullen hem nekken en dan heb ik het nog niet over het geld dat anderen erin pompen wat zal opdrogen.
Avatar
Posts: 2751
Dutch.

Tegen mij hoef je niet te zeggen later: Kijk had het toch voorspeld, want niemand zal gelofen dat je helderziend bent ;)
Maar ik laat me ontzettend graag verrassen door Giedo ! Zijn feedback is zeer professioneel als ik alle verhalen mag geloven: Iets waardoor je een wagen (veel) makelijker kan verbeteren... Daarbij was Giedo sneller dan Kovalainen en Petrov (met zijn ervaring..!) dacht ik (maakte indruk iig) met zijn prestatie in Abu Dhabi tijdens de jong driver test.

Maldonado was alles behalve een hoogvlieger in zijn debuut (vergelijken met rijders heeft weinig zin, maartoch doe ik het ) Hoeveel vleugels reed hij kapot ?.. Kijk waar hij nu staat en hoe snel hij gegroeid is. Je kan bijna zeggen 'wonderen bestaan'.

Afgelopen jaar heeft Giedo het GP2 team van Lotus naar de top gebracht. Een enorme groei meegemaakt als rijder, voor zover ik Caterham mag geloven.
Giedo is royaal tegen zijn team. Deed extra moeite om meer geld bij elkaar te sparen voor Caterham. (waaruit vertrouwen vanuit gaat) Reed er al een tijdje als testcoureur.
Alles bij elkaar vind ik het wel dik oke voor a newboy. Mijn conclusie.
Met bovengenoemde prestaties, niets minder dan verdient !

Geef ons trots een kans dit jaar. Zo vaak krijgen we die niet...
plukjee92 01 Feb 2013 20:210
Posts: 2285
Laten we rustig afgeven hoe hij het ervanaf brengt tegen pic, voordat we gaan discussiëren of hij het stoeltje wel of niet verdient heeft.
Avatar
Posts: 1735
Arie,
Ik heb niet zoiets dat ik later zal zeggen....dat heb ik toch al gezegd.....
Ik kraak jou toch ook niet af van hoe jij tegen van der Garde aankijkt, moet jij weten.
Ik stip alleen een paar dingen aan waar niemand onderuit kan, ik ben niet tegen Guido maar ook niet voor, maar heb wel een mening, mijn mening en die is op dit punt duidelijk anders dan bij de meeste op dit forum.
Avatar
Posts: 2751
Respect voor je mening Dutch ! Het was niet bedoeld om jouw hoe dan ook af te kraken in ieder geval.

Ik suggereerde alleen eerlijk gezegd. Kans van slagen van Giedo is nu eenmaal idd niet zo groot.
Tegelijkertijd ben ik de nederlandse kijk 'het wordt toch niks' of 'hij zit er om zijn geld' een beetje moe en denk ik dat we Giedo te kort mee doen.
Maar zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar en het is mss wel het meest realistisch.

Mss zijn mijn woorden later ook niks waard.
Mijn excuses als mijn vorige post provocerend overkwam..!
Posts: 1418
Het seizoen is nog niet begonnen of we gaan al analyseren waarom het allemaal niks word dit jaar.
 
CountryflagRaikkonen-FAN 01 Feb 2013 17:430
Avatar
Posts: 8466
Bladibladiblaaaa... Als het zo logische stap was geweest hadden ze het toch wel eerder geregeld!
 
Avatar
Posts: 2081
Het was dan ook al een tijdje binnen Caterham zelf bekend dat ze voor Giedo zouden gaan, ook bij Giedo zelf en wat vetrouwelingen om hem hee wisten ze dit al een tijdje. Onderschat niet hoe lastig het is om zo'n deal rond te maken. En de teambaas zegt niks geks hierboven, het is precies zoals het met Giedo binnen Caterham is gegaan. Reed prima in de GP2 en bracht het team van de middenmoot naar de top. De testsessies gingen ook goed en was hij in Abu Dhabi sneller dan beide race coureurs. Prima zet dus van Caterham en tuurlijk strijken ze lekker een paar miljoen op:-)
CountryflagDemon Hell 01 Feb 2013 20:370
Avatar
Posts: 33
Het is precies gegaan zo als @aruba24 geschreven heeft tijdje geleden over een ouderwets positief reactie en gisteren , Waar twee vechten om één been gaat de derde ermee heen , @aruba24 ik wil je glazenbol ook hebben.
Avatar
Posts: 567
@Demon Hell o.k jij zeg het , trouwens mijn glazenbol is niet te koop.
CountryflagJames Hunt 04 Feb 2013 13:560
Posts: 340
@Aruba en Demon

De nepheid straalt er weer vanaf.
 
Avatar
Posts: 2081
Mooi stukje van Engelse Journalist over Giedo:

How good is he?

Very good. While the insane amount of time it has taken van der Garde to reach F1 might fool some, it shouldn?t, for, unlike most other drivers who took that long, he maintained a consistent level of class and ability throughout his every year in junior single-seaters. However, what was especially pleasing to see is that Giedo seemed to progress in the year just before his F1 debut. Faced with an inferior car and a team lacking in experience, he drove with maturity (most of the time), confidence and remarkable speed.

At 27, is he too old to be debuting in F1, especially in a team like Caterham? Did his consistent but mostly above-average GP2 years warrant a promotion at the expense of keeping Petrov or Kovalainen? Time will certainly tell but, even though his former GP2 teammate technically has a year on him in the premier category, don?t be surprised to see van der Garde leading the backmarker pack.
CountryflagFerrariRules 02 Feb 2013 11:090
Posts: 1534
Is een goed stukje.. alleen dat hij te oud zou zijn is niet waar.
Tot een paar jaar terug was het normaal dat je niet op je 21e in de F1 ging rijden.
Dan zijn ze niet zo zenuwachtig en maken minder brokken... van dat soort jonkies hebben we er genoeg gehad...
 
plukjee92 02 Feb 2013 09:590
Posts: 2285
Het lijkt er op dat Senna het stoeltje bij Force India te pakken heeft. :

mobile.twitter.com/...188067659776/photo/1

Dit twitterde Di Resta, al stond het er niet lang op.

Het plan van FI was blijkbaar om bianchi nog een jaar te laten testen. Is de puzzel compleet? :

www.planetf1.com/dr...i-to-stay-a-reserve-
Posts: 935
als die tweet echt is zou ik het jammer vinden :( ik zie liever bianchi in die auto en het allerliefste algeursuari. maar niet senna.
Avatar
Posts: 2846
Had senna wel verwacht

toch wel leuk dat ze giedo hoger hebben zitten,dan het geld van senna en petrov
 
plukjee92 02 Feb 2013 12:010
Posts: 2285
Sauber wordt op dit moment onthuld op hun website.
 
plukjee92 02 Feb 2013 12:070
Posts: 2285
mooi die nieuwe sauber! antraciet met wit
 




BH
          Grand Prix van Bahrein
Lokale tijd 11:46
Zondag
Race
17:00 - 19:00
 
 
Snelste ronde
17:00 - 19:00
 
 
Zaterdag
Vrije training 3
14:00 - 15:00
 
 
Kwalificatie
17:00 - 18:00
 
 
 

Grand Prix verslagen van Bahrein
VT1: Raikkonen houdt hoofd koel in heet Bahrein
icon
17 apr, 13:00 - 14:30 Results
'The Iceman', zoals de bijnaam van Ferrari-coureur Kimi Raikkonen, heeft in de eerste vrije training voor de Grand Pr...
Lees verder
VT2: Mercedes snel onder kunstlicht in Bahrein
icon
17 apr, 17:00 - 18:30 Results
Het team van Mercedes heeft Ferrari in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Bahrein terug verwezen naar de...
Lees verder
Geef je mening
Rosberg moet niet zoveel miepen en gewoon racen


Team profiel
Naam MY Caterham
Motor Renault
Oprichtingsdatum 18 maa 2012