McLaren onthult de nieuwe MP4-28 voor jubileumjaar

Gepubliceerd op 31 Jan 2013 12:17
image
Het team van McLaren heeft dit jaar sowieso iets te vieren. Vijftig jaar geleden richtte Bruce McLaren de renstal op, als Bruce McLaren Motor Racing. In Woking groeit de hoop om dat heugelijke jubileum te combineren met succes op de baan. Dat moet gebeuren met de MP4-28, vandaag gepresenteerd door McLaren.

Jenson Button en nieuwkomer Sergio Perez trokken in het hoofdkwartier in Woking het laken van de nieuwe bolide. Op het eerste oog bevat de nieuwe MP4-28 niet veel ingrijpende wijzigingen ten opzichte van diens succesvolle voorganger MP4-27. McLaren deed het vorig jaar al zonder getrapte neus, dus het is niet verrassend dat ze opnieuw een auto hebben geproduceerd zonder drempel in de neus.

Bestel direct de nieuwe McLaren 2013 merchandise!





Reacties (54)
Posts: 931
Boooooooooooooring.
alonso fan 31 Jan 2013 12:220
Posts: 5652
Realcomrad 31 Jan 2013 12:240
Posts: 157
Toch iets minder boring dan RB's presentetie.
Realcomrad 31 Jan 2013 12:250
Posts: 157
Shreef ik nu RB ?? Bedoelde toch echt Lotus hoor ;)
Posts: 4349
"niet veel ingrijpende wijzigingen?".
Vergis ik me nou vreselijk of is dat pull-rod aan de voorzijde?
Dat zpu toch wel een behoorlijke wijziging zijn.
Posts: 931
Ik bedoelde naast de presentatie ook de auto. In de voorbeschouwing roepen ze nog dat ze radicaal anders hebben gedaan en niet zomaar een evolutie van vorig jaar hebben gemaakt en vervolgens presenteren ze een kopie van de oude auto.
Posts: 459
@MR.MONZA, Volgens mij heb je gelijk en heeft de MP4-28 Pull-rod aan de voorkant.
Posts: 857
Dat hele pull-rod verhaal is weggegooid geld. Op onderstaande site staat een uitgebreide uitleg waarom het dit jaar niet de moeite waard is om in te investeren.
http://scarbsf1.com/blog1/category/pull-rod-suspension/
Posts: 931
@Marcio:

Voor grote teams als McLaren bestaat iets als weggegooid geld niet als het tijdswinst oplevert op de auto ;).

Ik vraag me overigens af of dat stuk helemaal correct is, er wordt namelijk geschreven dat er wel degelijk winst in het systeem zit maar dat het voor veel (voornamelijk de minder rijke) teams niet interessant is omdat het een investering is die enkel in 2013 nut heeft omdat de grote regelwijzigingen van 2014 het systeem onmogelijk maken.

Zijn die 2014 aero regels niet juist net overboord gegooid omdat het de Formule 1 te langzaam zou maken? Volgens mij wordt het nieuwe 2014 reglement juist op de huidige regelgeving gebaseerd en zijn de motoren en ERS de enige resterende grote wijzigingen.
Pietje2013 31 Jan 2013 14:540
Posts: 3666
Front suspension
Inboard torsion bar/damper system operated by pullrod and bell crank with a double wishbone arrangement
Rear suspension
Inboard torsion bar/damper system operated by pullrod and bell crank with a double wishbone arrangement

Van de McLaren site :-)
Posts: 4349
@Pietje,

Ok, dan is de achterophanging ook heel interessant, dan hebben ze de bovenste arm van de ophanging "ingepakt" tesamen met de aandrijfas, om een aerogeheel te vormen, zoals Ferrari zo goed als zeker ook heeft, en wat Red Bull vorig seizoen had.

Dus de hele voor en achterophanging is radicaal gewijzigd, en dan zjn er geen ingrijpende wijzigingen? Hmm..ok ;)
 
Posts: 49
Supergave presentatie maar wat een deceptie toen het laken eraf ging! Zelfde livery en op het oog weinig veranderingen aan de auto. Ze heebn er wel zin aan! Ik ook trouwens.....
Posts: 591
Tja, was echt een anti-climax. Ik vond die P1 (?) interessanter.
Posts: 1324
vond ik eigenlijk ook ! het mooiste wat ik te zien kreeg waren toch wel de oude auto's plus Natalie Pinkham :-)
 
Getuige X 31 Jan 2013 12:270
Posts: 1211
Jenson en zijn smerige baardje...en Perez had ook wel ff naar de kapper gemogen.

Totaal niks spannend die auto,livery etc etc.

Hamilton die dus toch ontslagen blijkt te zijn uit het feit dat ze hem niet even noemen.

big bummer dit McLaren
alonso fan 31 Jan 2013 12:310
Posts: 5652
Alonso moest idd naar de kaper dus ze zijn wat losser geworden daar.:)
Posts: 1150
Ze noemden Hamilton toch echt duidelijk tijdens de presentatie, namelijk wanneer de 2008 wagen binnen kwam ;)
Posts: 1324
weinig spannend inderdaad, hier een vergelijkingsfoto :

http://i.imgur.com/HiD2Gwr.jpg?1
 
Jean Alesi 31 Jan 2013 12:280
Posts: 6254
Heb de details nog niet bestudeerd (ben op m'n werk dus moet het stellen met een mindere verbinding) maar tegen beter weten in hoopte ik toch een beetje op grotere veranderingen zoals misschien een andere livery.
Een getrapte neus hadden ze al niet, dus ook dat is geen nieuws.
Al met al even saai als het weer buiten
De Zeswieler 31 Jan 2013 12:330
Posts: 2926
Ja, ben het daar helemaal mee eens. Asl je een foto van deze wagen ziet in 2016, dan weet je niet meteen uit welk jaar dat ie is. Ik vind dat je dat moet kunne zien; ieder jaar een kwinkslag, een kleine twist een aanpassing in de livery. een livery moet leven, moet een natuurlijk proces hebben... Knal er ns wat zwart bij, of breng het logo op de sidepods eens in andere vorm. er zijn zoveel mogelijkheden. Maar om precies hetzelrde jasje aan te trekken als het jaar ervoor..Nee, daar win je geen sympathie mee bij mij.
Het was ooit echt mijn team, maar dit zal in 2013 mss snel afbrokkelen als ook de prestaties niet goed zijn.
Posts: 896
Ik vind van Push-Rods naar Pull-Rods toch wel een flinke wijziging of wordt ik nu gek?
Jean Alesi 31 Jan 2013 15:300
Posts: 6254
Soi, dat is een ingrijpende technische verandering, maar wat meer schokkende uiterlijke zaken is hetgeen waarop ik doelde, een ingrijende verandering op het gebied van de vormgeving, een andere livery kan veel doen, etc.
Mijn 1e reactie was dus een beetje teleurstelling op dit vlak, maar zoals gezegt, ben op het werk dus heb geen tijd de loep erover te leggen ;-)
Posts: 2731
Zeswieler.

Een andere livery was wel wenselijk geweest voor het 50 jarig bestaan van McLaren als het aan mij lag. Oranje ? Liever niet. Ik zou eerder een glans van het rood-wit willen terugzien. Maar elke McLaren f1 wagen heeft wel iets moet ik zeggen.

Je kan toch wel het verschil tussen deze en de vorige duidelijk zien ? Ben geen kenner, maar die sidepods lijken me een drastisch verschil...
Posts: 459
@ Jean Alesi, "Een getrapte neus hadden ze al niet, dus ook dat is geen nieuws."

Dan is het wel nieuws want ze hebben nu wel een getrapte neus. Weggewerkt met modesty panel.
De Zeswieler 31 Jan 2013 21:400
Posts: 2926
ARIE:
als je ze langs elkaar houdt wel. Maar zie jij in het jaar 2019 bijvoorbeeld aan de sidepods welke jaargang het is als je een foto van deze wagen ziet? Dmv ee afwijkende livery zie je dat wel meteen. Net als met Lotus nu. Nog steeds zwart met goud, maar dit jaar ook rood op de sidepods en de luchthapper.. Daar hou ik van! Zo zie je meteen dat ie afwijkt vh jaar ervoor. Dàt bedoel ik! Ik zie over 7 jaar echt niet aan een sidepod welk jaar het is. Dat zie ik wel aan een livery.
Posts: 2731
Zeswieler.

Begrijp je punt ! Had liever iets anders gezien al weet ik niet precies wat.
Ik vind zelf de Lotus geen grote verbetering qua looks, maar het maakt alles wel duidelijker.

Overigens nieuwe helmdesign van Kimi is weer gaaf hoor !

Zelf vind ik de jaren 1998-2002 (het echte donkere zwart met een simpele voorvleugel) nog het moeilijkst uit elkaar te houden. Nu is dat wel makelijker door alle kleine aanpassingen aan het bodywork die je vroeger niet had..
Maar mss ligt het aan mij dat ik dat makelijker zie ofzo ;) Heb F1 sinds 2007 ook al (zeer) goed gevolgd (of geprobeert) en dan vooral McLaren...

Sidepods of voorvleugels zijn vaak elk jaar veranderd !

2019: Ik denk dat er een paar jaar wel weer een andere livery is. (hoop ik)
 
Posts: 379
Weer dezelfde auto het enige dat ik op de snelle kon bespeuren waren andere sidepods voor de rest, same shit just a different day...
Had liever een wijziging van livery gezien, moet wel zeggen dat de auto er nog mooi gaaf uitziet over een paar weken dagen kunnen ze hem bij elkaar vegen als Sergio hem in de prak heeft gereden.....
 
McLaren 4 life 31 Jan 2013 12:310
Posts: 69
Erg mooie presentatie. Heel vet dat ze de oude auto's erbij halen. Wat is die auto uit 2008 toch mooi. De mp4-28 ziet er ook weer erg mooi uit. Op het eerste gezicht idd weinig verandering maar blijkbaar onderhuids dus wel. Ik heb echt zin in het nieuwe seizoen.
Pietje2013 31 Jan 2013 14:480
Posts: 3666
Vanaf 2009 zijn het net maishakselaars :-)
 
Black Book 31 Jan 2013 12:320
Posts: 909
Zelfde geneuzel als vorig jaar. De wagen van het jaar ervoor, met een paar aanpassingen voor de presentatie, en het kleurenschema. Dinsdag in Jerez zie je pas de echte auto tevoorschijn komen! Let maar op :)
 
McLaren 4 life 31 Jan 2013 12:320
Posts: 69
Waarom denkt iedereen nu dat Sergio Perez dit jaar gaat falen. Eerst zien of zoiets.
De Zeswieler 31 Jan 2013 12:340
Posts: 2926
Ik denk dat niet, maar ik hoop natuurlijk op chronische podiumplaatsen!
 
Posts: 366
Weinig verandering te zien maar vond de wagen al mooi. Snel was hij ook al dus hoop dat vooral de betrouwbaarheid is verbeterd. Ook leuke verassing de nieuwe straatwagen van McLaren.
 
Posts: 4349
Opmerkelijk feitje, Paddy Lowe was er niet, beetje vreemd voor een TD.
 
Michel_73 31 Jan 2013 12:430
Posts: 106
Prima presentatie, toch..sjiek gedaan. Ik weet niet was sommige mensen verwachten van een presentatie...vuurwerk, fanfare..?

Ze laten zich wel kennen door Lewis niet te noemen, idd....dat had wel pijnlijk geweest uiteraard, maar dit is misschien nog wel pijnlijker.

De auto...tja, kon er nog even niet veel kaas van maken, de zon scheen wat in m'n scherm en de beelden lieten natuurlijk ook niet te veel zien! Ik herkende een verbetert coanda uitlaatsysteem en veel aanpassingen aan de achterkant, ook had ik het idee dat de opening in het midden van de voorvleugel breed uitliep, de ophangning pull of push rod is me ontgaan eerlijk gezegd.
Posts: 2313
Lewis zijn naam werd wel degelijk genoemd toen de wagen van 2008 naar binnen gereden werd en zoals ik in het ander topic al aangaf, worden rijders die actief zijn in het huidige en vorige seizoen nog niet opgenoemen onder de noemer ''history''. Ik verzin het niet zo staat het omschreven op de McLaren site.
Michel_73 31 Jan 2013 13:280
Posts: 106
@mr marly. Oke gelukkig, alleen maar fijn om te horen! Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen geluid had tijdens de presentatie, grotendeels, dus ik ben afgegaan op wat hier boven al werd geschreven.

Hoe meer foto's ik zie hoe meer andere details ik 'denk' te zien, en tegelijk verbaasd het me een beetje dat de foto's zo close up allemaal zijn...maar goed, andere details betekend nog niet dat het werkt, dus ja. Van kopieeren is nog geen sprake in dit stadium, lijkt mij.
 
Pietje2013 31 Jan 2013 12:520
Posts: 3666
Waarom zeurt iedereen over die livery? Ik vind de techniek belangrijker.

Maar die mensen die daarover zeuren: moet jullie vrouw/vriendin ook ieder jaar een ander kapsel en andere maku-up zodat je later op foto's precies kunt zien: deze foto is dit jaar enz....
Posts: 2313
Tijdens een presentatie let je toch op het uiterlijk van de wagen het technisch aspect zal vanaf volgende week woensdag aan bod komen. Gezien het feit dat ze in sept. 50 jaar bestaan had ik het als fan zijnde wel erg gaaf gevonden als het matte oranje er in voor was gekomen. Maar ach zolang ze maar kunnen strijden voor het WDC de kleur is niet belangrijk.
Pietje2013 31 Jan 2013 13:420
Posts: 3666
Matte oranje = Papaya Yellow :-)
Posts: 2313
Wist ik niet Pietje2013 dank u.
Pietje2013 31 Jan 2013 14:500
Posts: 3666
En wou je je auto nog in die rode kleur spuiten-> Rocket Red
 
Dennis F1 MenaCe 31 Jan 2013 13:070
Posts: 150
Ze hadden beter natalie pinkham kunnen uitkleden ...
Posts: 829
+1, de livery van NatteLie vind ik vele malen interessanter
Jean Alesi 31 Jan 2013 15:350
Posts: 6254
+2,vind ik leuk trouwens...NatteLie :)
plukjee92 31 Jan 2013 16:340
Posts: 2285
+3

Had het wat interessanter gemaakt inderdaad, al dat zakelijke gebrabbel eromheen, 1-0 voor lotus
 
Posts: 2023
Jullie hebben het nog niet echt door hé? Op een kleine uitzondering na wellicht, zal geen van de nieuwe auto's er heel drastisch ten opzichte van 2012 uit gaan zien. Niet Ferrari, niet Force India, niet Red Bull, niet Caterham. Op een ijdelheidsklepje na misschien, geen grote veranderingen.

Ik verwacht zelfs dat Mercedes niet veel anders zal ogen dan vorig jaar. De foto van de nieuwe Caterham die ik vanochtend zag oogt ook niet heel drastisch. Alle teams richten zich op 2014 en hebben ze voor dit jaar hun auto van vorig jaar proberen te perfectioneren. Maar het zit hem ook in de details.. en een kenner ziet die wel. Overigens, wat een geweldige presentatie heeft McLaren ervan gemaakt, echt smullen voor de echte autosportliefhebbers.
Posts: 2023
Al deel ik uiteraard wel een beetje jullie teleurstelling tot nu toe:-). Maar nogmaals, verwacht van de andere teams geen wonderen qua uiterlijk en wat betreft het aerodynamische pakket.
Posts: 2516
Klopt en daarnaast is het ook nog zo dat dit nog maar een presentatie auto is en dat de echte veranderingen pas komen wanneer er wordt getest. Vervolgens wordt nog een alles geupdate, waardoor we nu alleen kunnen praten over de livery. Nog meer dan in andere jaren.
alonso fan 31 Jan 2013 18:020
Posts: 5652
ja was een leuke boezem...:)
 
Posts: 2223
Trouwens, voor wie de nieuwe helm van Perez nog niet gezien heeft, dit wordt 'm:

http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2013/01/pere-helmet-2013-1.jpg

Ik vind het wel wat hebben eigenlijk.
boeiendhoeikheet 01 Feb 2013 07:290
Posts: 432
Ik heb sinds de 2007 helm van Alonso daar geen mooie helm gezien, dat was echt een goede combinatie van helm-wagen
Posts: 2223
Jep, zijn color scheme was ook echt gericht op de auto van dat jaar. Toch vond ik Hamilton's helm er ook altijd goed bij passen, maar ik ben niet helemaal objectief. Ik denk dat de helm van Perez er niet helemaal bij past, maar zo los vind ik zijn helm best mooi eigenlijk.
 




Coureursprofiel
Naam Sergio Perez
Actief Voor Force India, met start nummer 11
Geboortedatum 26 jan 1990 (25)
Gewicht 63 kg
Lengte 1,73m
Website http://sergioperezf1.com/
Woonplaats